TRANSITION
Ass 4CM / Espace d’Art Contemporain
Bédarieux du 28 avril au 27 mai
L’homme à créer un mode de vie qui le rend esclave. Il a créé la notion de biodiversité comme commodité. Il s’est fait prendre à son propre jeu. Comme on le voit dans l’épopée de Gilgamesh, les hommes ont toujours essayé d’entretenir des illusions pour se protéger de vivre avec l’angoisse de leur existence momentanée. La nature qui est capable de régénération n’en garantit pas celle de l’humain. Face à l’énormité de la question de notre place, oui ou non dans cette vaste univers, la réponse est peut-être dans la noirceur de Les modernes de Leconte de Lisle. Ou dans, La poule aux oeufs d’or, une des fables de La Fontaine. Mais je ne peux pas m’empêcher de voir des lueurs d’espoir et de courage, qui sont aussi la nature de l’homme et donc de l’univers et l’univers est dans sa nature transformation. Le courage du bien mènera au changement. L’homme créateur qui ce crois seul fassonneur de son histoire, L’Homo Deus, devenue humble, confronter au simple fait qu’il vie sur une boule au milieu de l’infiniment grand. Et s’ il veut en être maître, il doit s’y perdre en pure énergie.
Man created a way of life that enslaves him. He created the notion of biodiversity as a commodity. He got caught at his own game. As we see in the epic of Gilgamesh, men have always tried to entertain illusions to protect themselves from living with the anguish of their momentary existence. Nature, which is capable of regeneration, does not guarantee that of humans. Faced with the enormity of the question of our place, yes or no in this vast universe, the answer may lie in the darkness of Les Modernes of Leconte de Lisle. Or in, The Hen with the Golden Eggs, one of La Fontaine’s fables. But I can’t help but see glimmers of hope and courage, which are also the nature of man and therefore of the universe and the universe is in its nature transformation. The courage of good will lead to change. The creative man who believes himself to be the only shaper of his history, L’Homo Deus, who has become humble, confronts the simple fact that he lives on a ball in the middle of the infinitely large. And if he wants to be master of it, he must lose himself in pure energy.
Aline Kominsky-Crumb (1948–2022). artist passed away Wednesday, November 30, in the south of France.
Since 1971, Kominsky-Crumb, wife and mother of artists R. Crumb and Sophie Crumb, respectively, had been a pioneering figure in the world of comics, well-known for her confessional mode of storytelling and expressionist-inspired drawing style. She was one of the first contributors to the all-female anthology Wimmen’s Comix in 1971; cofounded the seminal comics series Twisted Sisters in 1976; and, in the 1980s, served as editor for the influential alternative comics anthology Weirdo. We will all miss Aline deeply.
ATELIER 8BIS rue des Bourgades avec Peter POPLASKI 10-12H & 15-18H30
SAUVE OPEN STUDIOS with drawings and paintings by Rika DERYCKERE & Peter POPLASKI at Studio 8bis rue des Bourgades.